De duurzaamheidsimpact van een product of dienst speelt voor consumenten een steeds belangrijkere rol bij de aankoopbeslissing volgens de ACM. De ACM heeft daarom een Leidraad Duurzaamheidsclaims (Leidraad) opgesteld. De Leidraad is door de ACM gecreëerd om bedrijven handvatten te bieden bij het evalueren en formuleren van duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims.
De ACM geeft aan te hebben gesignaleerd dat duurzaamheidsclaims over een product of dienst niet altijd terecht en soms zelfs misleidend zijn. Met deze Leidraad beoogt de ACM misleidende duurzaamheidsclaims en concurrentievervalsing tegen te gaan. Het doel van de ACM is dat consumenten duurzamere keuzes kunnen maken en duurzaamheid voor bedrijven een concurrentiefactor wordt.
De Leidraad zal naar verwachting binnenkort definitief worden vastgesteld door ACM.
Lisette den Butter en Tessa van den Ende hebben naar aanleiding van de consultatie van de concept Leidraad (in september 2020) een artikel geschreven over de handvatten in de Leidraad. Ook zijn zij in dit artikel kort ingegaan op de regels over oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en de regels voor het maken van reclame. Deze regels zijn immers het juridisch kader waarbinnen duurzaamheidsclaims door bedrijven kunnen worden geformuleerd.
Klik hier voor het hele artikel (gepubliceerd in Juridisch up to Date 2020, nr. 10).